Köra på vilt

I en situation där man kört på ett vilt eller för den delen något annat djur fungerar inte den smarta delen av hjärnan så bra. Jag har facit i hand. Ändå, mitt i röran och känslorna tror jag att med stöd gjorde jag nog alla rätt. 
 
Jag tänkte tipsa lite om vad du kan tänka på. Skärmdumpa kanske och spar så du har en liten checklista i telefonen.
 
  • Ha ett telefonnummer till en eller flera bra människor som kan komma och avliva djuret om du själv inte ha de kunskaperna. Gärna en som bor i ditt närområde.
  • Ha varningtriangel och reflexväst i bilen.
 
  • Ring 112, hjälp eventuella skadade och sätt på varningsblinkers och ställ ut varningstriangeln så att den tydligt visar medtrafikanter att de behöver vara uppmärksamma. (Jag fick ställa min i en kurva strax före platsen)
  • Kör din bil åt sidan om du som jag står mitt i vägen efter hård inbromsning och väjning.
  • Om eller när det händer så ska man kolla var viltet hamnade eller tog vägen. Om det kunde ta sig vidare så märk upp platsen där olyckan hände så eventuell viltspårshund kan söka upp det. Gå inte i spåret och stressa inte djuret i onödan.
  • Ring någon som kan komma och spåra alternativt avliva djuret. (I mitt fall var det tydligt från vägen att avlivning var det enda) Tamdjur ska tas till veterinär för att någon med rätt kunskap ska ta beslut om vård eller avlivning
  • Om du kört på en björn eller vildsvin ska du sitta kvar i din bil. 
  • Kontakta markägaren och polis, om du inte redan ringt polis.
 
  • När djuret avlivat eller polis har anlänt kan du själv lämna platsen. Detta beror lite på hur det gick såklart.
  • Åk hem i lugn och ro (om bilen inte behöver bärgas). 
  • Ta det lite lugnt, håll dig varm och drick något. Jag var skakig och rätt berörd av det som hände. Det var skönt att komma hem efteråt. 
  • Ta kontakt med försäkringsbolag och ordna en skadebesiktning.
 
  • Jag vill tipsa om Älgskadefonden som är en liten extra försäkring just vid viltolyckor. Vill du bli medlem hjälper jag gärna till.
Var rädda om er därute.


 
 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0