Vill eller ska?

Jag har en mycket klok kollega. Eller nä, jag har bara kloka kollegor men just denna sådde ett frö. Måste klura lite till. 
 
Skillnaden mellan jag ska och jag vill. Det är ju jättestor skillnad. I den bästa av världar skulle det egentligen bara behövas ett 'jag vill'. I den världen förstår och agerar människor för sin och andras skull. De ser sin del och tar ansvar för den av välvilja.
 
I en värld av 'jag ska' är det ju inte så. Där behövs någon som beslutar åt en, kanske för att man inte förstår eller förmår. 
 
Jag gillar 'jag vill'. Jag önskar att fler kunde vilja. Jag ska bli bättre på jag vill. Både att använda som fråga och att faktiskt göra det. Måste klura klart på denna.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0