Att ge råd

Det är svårt det där med att ge någon annan råd. Jag har tänkt en del på det på sistone..
 
En vän fick nyligen ditt djur illa skadat av en olycka och valde efter inrådan från veterinär att ta bort det. Ett svårt med klokt beslut. Ändå kommer de, kommentarerna om hur man kan göra. "Jag vet en som.... " "Kan man inte..."
 
Jag behövde själv råd i en klurig fråga rätt nyligen och ringde en vän. Hon gav inte ett enda råd, hon bara bollade tillbaks. Hon ställde frågor istället, så som: "Hur vill du ha det?",  "Vad hade du tyckt om det?" och "Vänd på det, hur känns det nu?" Det är nog kanske mer det som behövs om man klurar på något. Inte få höra vad man borde göra utan mer få hälp att tänka ut sin plan själv, men hjälp av frågor. Klok som en bok som sagt. Jag är glad att hon finns i mitt liv.
 
Om man känner någon som tagit eller behöver ta ett svårt beslut, det enda man egentligen kan och bör göra är stötta och kanske fråga lite. Hur mycket man än pratat, hur väl man än känner varandra så är det helt omöjligt att förstå allt som ligger bakom det svåra beslutet. 
 
Så länge personen inte frågar om råd, gör man nog klokast i att bara lyssna faktiskt. Frågar personen i fråga om råd, då kanske man ska fråga snarare än råda... Om man kan, för det är nog svårare.
 
 
 
 
 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0