Normbrytande

Det var en bra dag igår. Full av inspiration till kommande bildundervisning. Underbart! Det är faktiskt första gången jag går på en fortbildning i bild. Det säger den del... De finns knappt, fortbildningarna i de estetiska ämnena. Ändå är det just de jag tcker är svårtast att bedöma.
 
Jag åt en mycket god lunch på Värmlandsmuseum och tillsammans med nya bekantskaper. Jag insåg när maten började delas ut att jag inte följer normen. Jag hade en liten lapp där det stod "specialkost". 
 
De andra fick lax och jag fick en galet god risotto. Det var typ då jag kände att jag behövde förklara mig, jag äter inte kött, fisk eller fågel... Jag är inte vegetarian, eller är jag det... Jag skilde mig tydligt från normen. Men jag äter ju gelatin... Vad är jag..? Måste man vara något? Om man är vegetarian, är man automatiskt något mer då? Klimatkämpe? Etisk mer korrekt? Vad följer för fördomar om man inte äter kött? Måste man ha en förklaring? Vad det de runt bordet som behövde en eller var det jag som behövde förklara? Jag vet faktiskt inte.
 
Tänk då på alla som verkligen bryter normer, de som gör större val i sina liv än jag gjort. Om jag tyckte att detta blev lite krångligt, vad ska då de inte tycka?
 
Jag har längre tyckt att vi kan kasta alla normer. Nu är jag ännu mer säker. Finns det ens något bra med dem? Jag kan inte komma på något.
 
Jag får klura vidare på hur vi kan radera normer. Risotton var i alla fall galet god.
 
Bildresultat för risotto

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0