Det är mest synd om mig

Jag är så sjukt trött på människor som inte kan ta eget ansvar utan som sätter på sig offerkoftan och landar i någon form av hjälplöshet. Det är alltid mest synd om dem, de har det så jobbigt hela tiden och de finns överallt. Undra om det är inlärt hjälplöst eller medvetet?
 
Ja men på riktigt! Du är herre över ditt liv. Den sits du sitter har du ansvar för. Är du inte nöjd? Ja men ändra på det då och sluta gnäll! Eller be om hjälp att ordna det, men sluta gnäll.
 
Att gnälla är som att gunga, du har något att göra men du kommer ingenstans.
 
Offerkoftor ger jag inte mycket för, jag gillar handling. 
 
 
Jo, det finns undantag. Ibland händer saker man inte råder över, destruktiva förhållanden, tragedier man inte rår över och så vidare men att inte vara nöjd med sitt vanliga liv utan att hålla på och sura och gnälla över saker man själv satt sig i, det gillar jag inte. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0