Du har ansvar för ditt liv

Jag har funderat, av och till i några dagar. Om jag fick ge människor några god råd så skulle jag sammanfatta de viktigaste så här:
 
1. Du har ansvar för ditt liv. 
Det är bara du som kan bestämma om dina dagar ska vara glada och ljusa eller om du ska se livet som svart och grått. Skratta eller sura? Valet är bara ditt och ja, man kan välja. Faktiskt! Det kanske inte är så lätt, men man har alltid ett val.
 
2. Ta reda på fakta.
Tro inte på allt du läser och hör. Ta reda på hur det egentligen är. Det finns många därute som sprider falska rykten, snabbt sprids de och det är faktiskt ditt ansvar att ta reda på om det är sant eller inte. Enkelt med några enkla frågor; Är det sannolikt? Vem har skrivit det och med vilket syfte?
 
3. Ta av offerkoftan.
Nej, nej, nej, det är inte synd om dig. Du bor i ett av världens tryggaste, bästa land. Ser man till ett världsperspektiv så har du det äckligt bra och ser man det från ett nationellt perspektiv så har du det ändå med all säkerhet inte sämst. Sluta klaga! Inget blir bättre av gnäll, inte för sig och inte för någon annan. Gnälla är som att gunga, du har något att göra men du kommer ingenstans.
 
4. Uppskatta det du har.
Öppna ögonen, vad har du i ditt liv som är bra? Någon som älskar dig? Uppskatta den! Tak över huvudet? Var glad för det! Mat på bordet? En säng att sova i? Kläder på kroppen? Vänner och bekanta, visa att du gillar dem.
 
5. Välj dina strider
En del människor kan man inte bemöta och diskutera med. Samtal är en konst som inte alla behärskar. Välj vad du diskuterar och med vem. Vet du att detta kommer bli lönlöst är det ingen idé att ens försöka.
 
6. Du kan bara ändra dig själv
När andra runt om dig beter sig illa kan du ändå bara ändra på dig själv och jag väljer som Michelle Obama så ofta jag kan. (When they go low, we go high) Jag sänker mig inte till samma låga nivå, jag är bättre än så och försöker gå därifrån och känna att jag är vinnaren för kag betedde mig vettigt och jag är den som ändrat mig till det bättre. Förändring kommer från dig och det är bara dig du kan ändra. 
 
Ta som uppgift idag att ta hand om det du är rädd om och tycker om. Skicka ett sms till någon du gillar, krama någon lite extra, hjälp någon, kanske bara håll upp en dörr.
 
Livet blir vad du gör det till, det är begränsat och njut av den tid du har för ingen vet när den tar slut. Du lever nu!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0