Vegetariska minipajer

Jag håller på att htta nya recept som passar till julmat. Egentligen räcker det om det är gott för min del. Västerbottenpaj, ägghalvor med räkor, Jansson, lite sill, apelsinfrästa morötter. Det är gott och inplanerat som mat på vårt julbord. Det finns såklart mer, men detta är det jag helst vill ha.
 
Sen hittade jag minipajer med svamp. Måste provas. Jag kör lite genväg och använder färdig pajdeg. Här är receptet.
 
 
 

Fyllning:

  • 1 st vitlöksklyfta
  • 250 g champinjoner
  • 5 st lök, färsk i knippe
  • 2 msk smör
  • 2 dl crème fraiche, Karl Johan-smak
  • 125 g keso, chilismak
  • salt, svartpeppar
  • 3 st ägg, stora
  • 1 dl cashewnötter

 här gör du:

1. Förgrädda pajskalet. 225 grader, ingen aning om tid...
 
2. Skala och hacka vitlöken, ansa och skär champinjonerna i kvartar, skär lökarna i bitar. Stek vitlök, champinjoner och lök i smör i en stekpanna, så att de blir mjuka, cirka 5 minuter. Rör ner crème fraiche och keso chili. Salta och peppra. Vispa upp äggen i en bunke och rör ner champinjonblandningen. Fyll formarna (jag tänkte ta muffinsplåten) med blandningen.
 
3. Strö över grovhackade cashewnötter och grädda i mitten av ugnen, cirka 20 minuter.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0