Hört och läst

Varför tror vi nästan alltid på det vi hör, men är mycker mer kritiska till det vi läser? Är det för att få lärt oss att läsa kritiskt? Är det för att det är lättare att misstro skriven text än det någon berättar?
 
Jag lyssnade på Marie Nilsson Lind, Josefin Nilssons syster. Ni vet Ainbusk. Hon spelade upp ett ljudklipp i sitt sommarprat där man spelat in syrsor i för långsam hastighet och hur de då låter som en kör i olika stämmor. Jag köpte det oreflekterat. Varför ska man ifrågasätta det kanske? Nä, det var väl inget viktigt, men det slog mig att jag sällan misstror en talad källa. Jag misstror oftare skriftliga källor. 
 
Är det för att det är svårare att tro att någon berättar lögner än att någon skriver dem?
 
Jag vet inte, måste klura vidare på den.
 
Ordbok, Referensbok, Lärande, Enligt, Kunskap, Text
 
Idag är bilden helt lagligt lånad på nätet. Pixabay, en bra plats där man kan låna bilder lagligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0