Veckans bild

Vi bodde på Sjöviksgatan i Kristinehamn. Hade en iskall trea i väntan på att hitta Huset med stort H. Vi hade två katter, Smilla och Brita. Båda långhåriga och vackra katter. Brita var norsk skogkatt, snäll som få.

Vi hade också ett akvarie, det stod bredvid datorn. Ett på 250 liter ungefär. Där i simmade några tetror, scalarer, några zebrafiskar, kanske en kampfiskhane, malar som förökade sig hej vilt och lite annat smått och gott. Lysrörsrampen uppe på akvariet var varm och den sov Brita ofta på. Hon blev längre och längre med tiden hon låg där. Liksom flöt ut...

Vi hade inga täckglas på akvariet. Jag minns tydligt ett tillfälle när jag satt vid datorn och grejade och hon låg och sov på rampen. Rätt som det var så skulle hon väl flyta ut lite till och plumsade i. Simmande katt bland fiskar i ett tydligt upplyst vatten.... Hon tittade under vattnet och simmade febrilt mot ytan. Jag skrattar ännu.

Det var en mycket blöt katt med en hårt sargad stolthet som hängde som en trasa över kanten. När jag spolade av henne i duschen efteråt kunde jag inte låta bli att fundera på hur många tetror som fastnat i den långa pälsen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0