Vårt köksbord

Jag hade länge en idé om att jag ville ha en gammal dörr som bordsskiva. Bordsbenen vi hade skulle man lätt kunna använda som underrede och problemet var bara att hitta Dörren, den med stort D.
 
Den ena efter den andra var för smal. I vårt stora kök så kan man liksom inte ha ett litet bord. Jag visste också vilken sorts dörr jag ville ha. Spegeldörr, gammal och gärna i bruna eller blå toner, sliten. Jättelätt! Jag hade span på Blocket men nä... Det tog sina veckor kan jag lova.
 
Sen, efter ett bra tag hittade jag dörren, den Dörren. Den fanns ett stenkast hemifrån och det var en gammal, sliten, brun dörr. Den hade sin historia också.
 
Kom från ett hus i Väste mellan Kristinehamn och Karlstad som byggdes 1842. Den kommer troligen från när huset byggdes. Huset var en mangårdsbyggnad där det fina folket bodde.
 
Jag kan inte låta bli att undra vilka hemligheter som viskats bakom min dörr, vad det varit med om. Nu funkar den som köksbord och vi har inte på något vis förstört den utan gjort så lite som möjligt med den och ovanpå den ligger en glasskiva. Nu får den höra våra hemligheter.
 
 
På bilden så håller de på att röja ur huset i Väse där dörren ommer från, det är därför det är så stökigt. Kanske var det då som någon tog tillvara den?
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0