Risgrynsgröt

Få saker kan få magen att vända sig så som risgrynsgröt. Det är verkligen det äckligaste jag vet i matväg. Lukten av ljummen mjölk ihop med kanel och lite sötsliskig gröt, hua!
 
Det började egentligen när jag själv gick i skolan, mellanstadiet kanske och det serverades gröt. Alla skulle smaka och det fanns ingenstans man kunde slänga mat. Ganska hemsk kombination faktiskt. Jag var dessutom en ganska tyst, försiktig tjej då, regler följde jag, tyst och snällt. Att ställa en tallrik med gröt på i disken eller slänga i någon papperskorg fanns inte.
 
Nä, jag satt där med min mjölk, stoppade om och om igen skeden i munnen och varje gång fick jag kväva en kräkreflex. Jag minns det så tydligt. Vidrigt! Har aldrig ätit gröt därefter och kommer aldrig göra. Jag har till och med svårt för keso, det ser ju ut som risgrynsgröt och fast det smakar väldans långt från gröt så går det inte. Jag har provat och valt bort. I mat kan jag äta det, men inte ensamt.
 
När barnen var små var ju gröt ett bra mellanmål. Man köper en färdig korv och kluttar ut, enkelt... Fast, man riskerar att få det på händerna och det var länge en fasa det med. Nu funkar det om jag spolar av det direkt.
 
Mina elever vet om allt detta och jag skulle ALDRIG tvinga någon att äta upp eller provsmaka om och om igen på något de verkligen inte gillar. Min upplevelse vill jag inte att någon annan ska få.
 
De är lite söta också, för några år sedan i matsalen så sa de snällt flera stycken att de kunde ta mat själva (vi hjälper till att portionera ut när det gäller de yngsta). De skulle ta försiktigt och inte spilla och i fredags när det var gröt kom flera fram och frågade om det gick bra när jag stod där med sleven och grötkladdet. Det gick bra, jag kan protionera ut nu, men vid några tillfälllen fick jag böja undan en stund och andas lite annat än ångorna av gröten.
 
Fy faan för matsalspersonal som tvingat och tvingar barn att äta mat de inte alls vill eller kan äta. Hoppas ni fick kolbitar i era julklappar, eller någon annan mat ni verkligen inte gillar!
 
 
Bilden hämtade jag frå Pixabay, såna här bilder tar inte jag.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0