Tvi vale!

Kategorier, jag gillar inte det! Normer, jag gillar inte det heller... Speciellt inte när de används som "men du som har fjordhäst", eller "du är väl en deckarläsare", "du som är lärare". Ursäkta mig, men vad vet du om mig som lärare? Som fjordhästägare? Som läsare eller ens som person? Få känner mig så väl att de är välkomna att kategorisera mig, eller rättare sagt, de har förstånd att inte göra det! Kategorier och normer är för korkade människor, och de är för mig inte en kategori!

Kategorier bygger på normer och normer är det sämsta skit som finns. Japp, jag är fjordhästägare och det betyder att jag äger en fjordhäst, inget mer! Det betyder inte att jag inte kan hoppa 140 cm, eller att jag inte kan göra byten i vartannat språng. Ja, jag läser deckare, men jag läser också en jäkla massa annat! Eller just nu läser jag typ inget... Ja, jag är lärare och vad ska ingå i det då, att man är extra vaddå? Kategorisera INTE in mig i något fack. Jag är så mycket mer än så! Jäkligt mycket mer än så! Alldeles förfärligt mycket mer än så. Så stoppa för bövelen inte in mig i ett fack!

Kategorier är för döda ting och för att man enklare ska hitta dem. Kategorisera gärna in mina deckare efter boktyp och alfabetisk ordning då hittar jag dem lättare, men låt det stanna där!



Bilden, den har jag snott, sökte på Google som snälla kategoriserade en rad bilder efter min sökning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0