Wiviken 4

Vi flyttade in i november 2006. Jesper var möjligen ett litet gryn i min mage.Vi skulle inte kika på huset utan på en kattunge, men det slutade med att vi valde bort kattungen men valde huset.

Detta är hemma, min borg! Jag känner varenda kvist i golven, kan stigarna runt omkring, kantarellställena och vet var lingonen blir stora. Jag vet hur vårt hus funkar, känner det utan och innan. Vet var golvet knarrar och vilken tid på året man kan höra lommen från sjön. Jag vet hur mycket ved som är lagom att putta in i kaminen och kan nästan alltid säga vad klockan är genom att kika på solen. Jag missar möjligen på en kvart.

Jag har med god hjälp spikat ihop ett stall från grunden. Jag känner mina hagar. Jag tampar inte i vattenpölarna trots att det är mörkt när man går kvällskiss på hösten, jag vet var Orion står i februari. Jag känner mina lönnar och vet vilka holkar som fåglarna gillar. Jag vet vilket håll åskan rullar in från och från vilket håll den inte når hit. Jag vet under vilka plankor fladdermössen bor och var man har störst chans att se räv.

Jag vet hur kattuggleungarna tigger mat och hur man kör uppför vår blankisiga uppfart om våren. Jag vet hur eltråden tickar och var viltstråken går. Jag kan namnet på växterna runt omkring och känner igen fåglarna vid vårt fågelbord. Jag vet var garagegolvet är varmt av elementrören och jag vet var våra katter håller till. Jag vet var grodor och paddor lägger sin rom om våren och var fullmånen går upp om kvällen. Jag vet var det passar med en lång lugn galopp och var kallstråken går under vägen.

Jag vet var oreganon spritt sig i gräsmattan och jag vet vilket dike det nästan alltid porlar i. Jag vet hur löjtnantshjärta ser ut tidigt på våren och var i gräsmattan krokusen spridit sig. Jag vet var takdroppet om våren börjar och var snön ligger kvar längst. Jag vet i exakt vilken höjd dörrhandtaget i stallet sitter och missar aldrig trots att det är kolmörkt ibland.

Jag vet också var jag vill bli gammal och med vem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0