2013 i bilder och ord

Januari
 
Cykla på altanen var uteleken som lektes mest. Trehjulingsrace med allt vad det innebar. Kul hade de i alla fall. Nu är altanen helt ny och inte en cykel finns på den.
 
Jonathan åt clementiner och hittade rätt penngrepp.
 
Jesper funderade mest och frågade om allt. Spel var hans favoritsyssla. Den försvunna diamanten var väl bäst. Förlora var inte hans grej...
 
 
 
Februari
 
Nu kom snön och med den alla roliga utelekar. Trehjulingarna fick en paus och byttes mot sparken. TjoHo vad det går!
 
 
Mars
 
Nu blev det plötsligt kallt och vi sov med rullgardinen uppe och kikade på norrsken på kvällen från sängen.
Underbart!
 
Jesper besökte mig på skolan för till hösten är det förskoleklass som gäller. Spännande var det.
 
Jonathan överpresterade på 2½-årkontrollen tyckte Eileen. Nu var meningarna långa och han pratade mycket.
 
Jag passade på att dratta av också, och matte blev en fegis. Vi började tömköra mer och det blev helt klart en blodad tand.
 
 
April
 
April var kall och vi längtade efter våren. Vi fick dock se och nosa på någon annan vi väntat på. Välkommen Filip, min alldeles egna och första brorson och Jesper och Jonathans andra kusin. Vilken goding!
 
Jonathan började växa som ett ogräs med växtvärk som följd. Växtvärk påminner för övrigt rätt mycket om mina kassa leder. Legogubbar kunde han pyssla med ganska länge nu.
 
Jesper började visa prov på egen vilja, en rätt stark sån. Både skönt att se att han kan ta för sig och lite jobbigt när en så snäll och glad unge går från det till att bli en ganska arg och bestämd.
 
Första tanden rök nu också.
 
 
Maj
 
Äntligen kom våren och värmen. Vi dikade ur runt tomten och fixade till i hagen och ett potatisland.
 
Jesper och Jonathan fortsätter växa och när vi är i badhuset simmar nu båda med "korv". Fina killar och modiga killar.
 
 
 
Juni
 
Nu låg hela underbara sommaren 2013 framför oss, och här hade vi inte en aning om hur underbar den skulle bli.
Ala kördes iväg på betäckning och vi hoppades hon ska ta sig snabbt och komma hem.
 
Skolavslutning, sommarlov och Jesper sa hejdå till sina förskolefröknar för att till hösten börja på skolan, i förskoleklassen.
 
Jesper gick i simskola och efter avslutningen så kunde han visst simma några tag utan foten i botten. Vi kör nästa år igen.
 
Jonathan pratade fortfarande oavbrutet och nu förstod vi allt. Middagsvila blev på undantag. Han började visst bli stor...
 
 
Juli
 
Nya altanen är klar och vi har varit ute och varit ute och varit ute. Brun som en pepparkaka på ryggen blev jag. Sommaren var fantastisk. Vi badade flera gånger hela familjen i Alkvettern och i Vänern. 
 
Jag lärde mig dricka rosé, i alla fall den söta, bubbliga sorten.
 
Ala ville inte ta sig och det verkar bli en hästlös sommar.
 
 
Augusti
Byte av hingst på Ala, fina Arkad Frö kom hem från sin station och jag bytte älskare till min prinsessa. Alla heder och tusen tack åt Christina och Mats Nord på stuteri Rubin, som stod ut med allt mitt trassel och mitt krångliga sto.
 
Jesper började förskoleklass och det går bra. Han var allt lite knuten till mamma så här i början dock.
 
Jonathan fick en springcykel i födelsedagspresent och nu gick det undan.
 
Vi firar av födelsedagarna tre och nu fick vi en treåring och en sexåring. Hur gick det till?
 
Semester med en resa någonstans fick stryka på foten efter altanbygge, men vi var på flera kortare. Här Mariebergsskogen med mormor och morfar.
 
 
September
Brittsommar efter en fantastisk sommar. Hur är det möjligt?
 
Ala kom äntligen hem efter många om och men och lång planering. Jodå, det var ett litet Arkad-gryn därinne. Lååååång väntan till midsommar nästa år började nu.
 
Vardagen var ett faktum och nu är det förskola, skola och taxi igen....
 
 
Oktober
 
Livet rullade på och det blev mörkare om morgonen. Jobbet kändes tungt och jag tappade sugen lite... Vad ska man egentligen jobba med, ska man plugga kanske? Funderingarna var många.
Barnen var rätt nöjda och vi gick svamppromenader efter jobbet och plockade Jonathans cykelhjälm full många gånger.
 
Ala som blev jätteförkyld efter hemkomsten fick en dräktighetskoll och jodå, grynet var allt kvar. Hade jag ultraljudat 14 dagar senare hade vi också kunnat se om det var ett sto eller en hingst. Nu får jag vackert vänta till midsommar.
 
 
November
November är helt klart den månad jag går i ide. Nästan inga bilder finns från november, och det gäller alla år. Vi hann dock med ett lussebak.
Ala förgyllde mina dagar som den prinsessa hon är.
 
Vi fick storbror Alex på besök och vilken kille han är. Jesper var glad och vi hoppades att han skulle komma snart igen och ta med sig Andreas. Wiviken har saknat dem.
 
 
December
 
Här är vi nu och ett helt år till har gått. Ett bra år.
 
Jag kom fram till att jag nog visst vill vara lärare och jobba kvar på Bjurtjärn. Jag fick göra om lite i mitt lärande lite och nu funkar det bättre i min lilla grupp.  Micke sålde sin taxirörelse och börjar efter nyår ett nytt äventyr. Det rör sig i våra liv.
 
Vi har firat jul och närmar oss nyår. Tomten kom och med sig tillbaka fick han Jonathans nappar. Det gick över förväntan att sova utan dem.
 
Några dagar efter jul kom Alex och Andreas och hälsade på en kort sväng. Huset var fullt av de finaste killar man kan tänka sig.
 
Ska man slutsummera året ss har det varit ett ganska bra år med en fantastisk sommar. Mycket har hänt och sommaren vi la bakom oss var det underbaraste på länge. Jag har beställt en repris tills nästa år. Ska vi blicka framåt så väntar skolstart för en i familjen, en fölunge till midsommar och förhoppningsvis många fina dagar och många möten med de vi gillar och vill dela dagarna med.
 
Jag avlutar med en bild på de finaste killar jag vet, fem till antalet. 
 
 
Gott nytt år från Wiviken, vi finns här om Du vill följa oss.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0