Rondellhästar

Det finns fula saker i rondeller, rätt gott om fula saker. Det värsta jag sett hittills är en jättepotatis, blank och urful. Stor också, makabert stor, säkert 3x6 m.
 
En av de vackraste är dock en rondell i Karlskoga. Tre vackra som symboliserar en sorglig och vacker historia. För längesen fanns en cirkushäst som hette Menelik. För att göra en lång historia kort så dog hästen i Karlskoga och ligger begravd strax utanför skogskyrkogården. Det finns alltid fina, färska blommor där och jag minns hur min mormor tog mig dit och berättade om den vackra vita som inte fick vila innanför muren, men utanför.
 
De tre fina, mitt i rondellen symboliserar Menelik. Det är en tragisk men vacker historia, som du säkert kan googla om du vill veta mer. För mig räcker minnet med mormor och hennes historia.
 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Mammas sambo var med och gjorde den där statyn!

Svar: Se där! :)
Marion J-B

2012-10-01 @ 06:35:46
Postat av: Christina

Googlade och hittade den vackra historien om Menelik:)

Svar: Jättefin liten historia och ganska sorglig... Väl värd en rondell.
Marion J-B

2012-10-01 @ 09:37:34
URL: http://stuterirubin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0