Svarteberg

Barndomsminnen, svarta klippor, sjön. Sommarstugan!
Minns smultronen farfar plockade till mig, minns farmors alltid gömda tablettask, minns ljudet från kylen när man skulle sova, minns alla turer ut till öarna varma, fina sommardagar.
Minns hur flytväst känns, minns hur man blev daggvåt som fötterna när man fick tassa ut på dass i ljusa sommarnatten.
Minns svanarna som skrämde skiten ur oss när de försvarade sina ungar, minns "po-pon", minns änderna som var snälla att mata, minns promenaden med socker och knäckebröd i fickan, minns klättergranen, i den kunde man klättra jättehögt.
Minns min lillebror och allt kul vi hade för oss, flughus i lego, möss i badbaljor, barkbåtar, bad och oändligt mycket mer skoj.
Minns fiskgjusens bo vid Långön och klippbad på öarna. Minns algerna man fick gnugga bort med foten för att inte halka i och många strandfynd när vi gick runt ön.
Minns filtarana i båten vi satt och fikade på, minns dricka och kanelbullar från kylväska, en tablettask om man hade tur.
Minns promenaderna till "Udden"
Minns alla roddturer till Storas sten, minns hur näten blev vittjade. Minns ålen i hinken.
Minns hur jag trodde "böl-koa" var något annat än en ljudboj.
Minns att åka "kana" på aktervågen efter lastbåtarna, minns glassen vi åkte över för att köpa, den och Expressen.
Minns alla lysmaskar vi samlade, minns troligen inte ens en bråkdel av alla bad.
Minns alla blomnamn mamma lärde mig, minns att jag fick styra båten i pappas knä. Minns hur man lyssnade till mumliga röster utanför när man krupit i säng. Minns sälgpipor och våreldar, skridskoturer och midsommarblommor från "Botten".
Minns känslan av solbränt skinn, minns hur man tassade tyst upp och tittade på "Sommarmorgon", minns hur det känns att ta på badkläder som inte hunnit torka, minns Fia-spelet regniga dagar.

Nu skapar någon jag tycker mycket, mycket om egna minnen att spara.








Kommentarer
Postat av: Camilla U

Alla dessa ljuvliga underbara minnen. Jag blir alldelles tårögd. Fast vi ej har gemensamma barndomsminnen så har vi ändå det. Love2u

2011-06-15 @ 20:30:56
Postat av: Marion

Camilla - Tack, jag kände likadant när jag skrev det. Lite lycka, lite nostalgi, lite rörd över vilka fina somrar man haft som liten.

2011-06-15 @ 20:34:01
URL: http://wivikens.blogg.se/
Postat av: Christina

Underbara minnen och underbara bilder!

2011-06-16 @ 16:14:51
URL: http://stuterirubin.blogg.se/
Postat av: Kattis

Fint berättat och visst är sånna minnen härliga :D <3

...och tänk vilka fina minnen dina barn kommer att få :)



Svanar ja hu undrar ur många gånger jag blivit skrämd av sånna, hehe.

2011-06-16 @ 21:03:20
URL: http://aslan255.cybersite.nu/startsida.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0