Samtal, möten, människor

Det är ofta samtal, möten och människor som startar tankar som hamnar här. Nu blir det ett inlägg om vikt efter ett prat med någon jag gillar om vikt. 

Vad är normalvikt? Det går ju inte att stoppa in i någon tabell. Allt beror ju på. Det beror på hur man är byggd, sammansättning av skelett och muskler och fett. Det beror på om man är man eller kvinna. 

Ska man räkna BMI på mig hamnar jag över 30. En bit över 30, men över det magiska talet räknas som fetma. Det går jag inte med på. Visst finns några extra kilon här och där. Inget snack om den saken. Men, jag har färre nu än för några år sedan och jag är tyngre nu än för några år sedan. Jag är mindre nu, flera av mina byxor är för stora och tröjorna är också i största laget. Det som rekommenderas enligt tabeller och beräkningar är för mig 77 kg. Det kommer jag aldrig väga som frisk. Nu väger jag 90.3. Ska vi fila bort tretton kilo blir det inte bra. 

Vikt är som så mycket annat inget som går att se bara till. Man måste se helheten för att se delarna. 

Lev sunt. Ät det du gillar i lagom mängd. Drick det du gillar i lagom mängd. Rör dig så mycket du kan. 10 000 steg är ett rätt bra mått. Träna något du gillar någon eller några gånger i veckan. Kroppen mår bra av att användas. Gör någon pulshöjande aktivitet i veckan, en snabb promenad räcker. 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0