Nässelfjäril

Kanske en av de vanligare fjärilarna. Jag tycker om den. Det finns dock flera arter som är riktigt lika nässelfjärilen, men detta tror jag ska vara en.

Den förekommer i hela Europa och bort österut mot Japan. Den har en vingbredd mellan 4-5 cm. Syns ofta tidigt på våren och ganska långt in på hösten.

Man kan hitta ägg och larver bland nässlor och den äter som vuxen nektar. Den är ofarlig för människor och ska inte göras. Vi förstör lätt vingarna.

Planen är att i augusti hitta lite larver, ta in i klassrummet och följa i utveckling. Hoppas jag får till det. Göra NO levande liksom. Jag har tidigare gjort det med grodyngel som man beroende på art får ta in om man släpper ut dem på samma plats igen när de är utvecklade.

(null)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0