Vad håller ni på med?

Häromdagen så hade jag ett klokt samtal med några elever om kärlek, om sex och om ideal. 

Vi pratade om skillnaden mellan vad som framställs i media, film och reklam och hur det är på riktigt. Om hur jag hoppas att de förstår skillnaden. Så kloka unga människor, de lyssnade, frågade och pratade. 

Efteråt kan jag bara undrar, vad håller ni på med? Ni som jobbar med reklam, media och film? Vad tror ni att ni präntar in i unga? Vad vill ni att de ska se, jämföra sig med och tro?

När bilden nedan kom i mitt flöde då scrollade jag vant förbi. Det gör nog inte de. Scrollade vant förbi, jag vet inte om det är bra heller... Att bli van... 

Unga människor är sköra, det pågår mycket i själen. Inte är det porrbranschen vi vill att de ska se som det normala? Inte vill vi att de ska tro att kärlek är som en romantisk komedi med människor som vaknar bredvid varandra med snygg frisyr och mintdoftande andedräkt. (Fast det vore ju najs). 

Inte vill jag att unga flickor av ska möta ett mode som bilden under? Inte vill jag att om de ändå väljer modet på bilden under ses som "fritt fram" för övergrepp. Att frågan om de blir utsatta ska handla om vilka kläder hon bar.

Vad håller ni på med? Vi måste prata med våra unga. Lyssna, guida och hjälpa i en värld som är minst sagt skev. Skäms på er, alla ni som borde veta bättre. Skäms! 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0