Trött på folk

Fredag efter en lång vecka. Jag är trött, jättetrött. Maj i skolans värld är inte jämförbart med något annat jobb jag haft och jag har haft många olika. Tempot är överljudsfart, ungarna är trötta och känsliga eller helt speedade inför kommande lov. Lärarna är slitna och allt ska liksom slutföras och förberedas på samma gång. Betyg och tankar och planer inför kommande termin. Enkäter och utvärderingar. Skyddsmuren man vanligtvis har är låg. Skott som i vanliga fall går över muren träffar med full kraft när muren är låg.

Mitt i detta en Coronakris och kollegor som måste vara hemma och svårt med vikarier, både att sätta i vettigt jobb på en skola som är som en torktumlare och att ens få tag i. Jag sträcker på mig för att räcka till men det går inte ändå. 

Många tycker och tänker, talar om hur man skulle gjort och vad man borde göra och tänka på. Speciellt idag. Jag vill bara ställa mig och skrika. Skrika högt vad alla som kritiserar själva gjort. Skrika att du borde gjort så här, ge igen och låta världen veta att de där som kritiserar, gnäller, skriker och beter sig illa just nu gör och gjort. De är inte utan skuld. 

Fast jag är tyst. Vägrar sänka mig så lågt. ALDRIG, jag är bättre än de är. Men jag vill skrika, svära och ge igen. Jag fick av en tidigare vän ett citat från Michelle Obama. Jag gör så, bete dig som skit du, men jag tänker inte göra det. Jag är bättre än så.



Vi betyder det här då? Antagligen att jag är rätt trött. Antagligen att det blev för mycket idag. Antagligen att det finns en och annan som nog bör hålla tyst ett tag om vad jag gör och hur.

Sen en sista sak, om någon hela tiden måste kritisera, få någon annan att må sämre. Ja, då är det nog den som gör det som mår sämst. Det duger som "hämnd" just nu..

 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0