Bonde eller jägare?

Det var längesen jag läste om jämförelser mellan bönder och jägare i förhållande till neuropsykisk funktionsförmåga. En förklaringsmodell för barn och unga. Man jämförde ADHD med att vara en jägare. Ständigt vaken, rörlig, alert och observant. Nyfiken på nya marker och byten.

Bönder är de tålmodiga, som kan vänta på resultat, lugna och balanserade. De som vet att tid ger resultat. De som bevakar sin skörd, vårdar den under lång tid och vet att det ger långsiktigt resultat.

Jag tyckte det var en bra tanke. Många upplevde det skönt att förstå sig själva tror jag. Skönt att också förstå att båda typerna av människor behövs.

Jag har tänkt lite längre. Jag tror att många kan identifiera sig med att vara bonde eller jägare. Jag är lätt en jägare. Rastlös, ständigt på väg, värdelös på reflektion och eftertanke. Fort på något nytt. Stort behov av att röra mig och vara ute. 

Vad är du, bonde eller jägare?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0