Vi måste prata med våra pojkar

Under de senaste tre veckorna har fem kvinnor bragts om livet av män de har eller hade en nära relation till.
 
Under 2018 anmäldes omkring 16 000 misshandelsbrott i Sverige där gärningspersonen var i nära relation med offret. 18 procent av de som utsattes för misshandel under 2016 att gärningspersonen var en närstående. Det är ingen skillnad i kulturell bakgrund, om nån nu trodde det. Siffrorna kan man också lite på, de kommer från BRÅ. 
 
Jag inser mer och mer att det lilla nätverk jag är med i som Länsstyrelsen håller i är enormt viktigt. Vi måste arbeta både förebyggande och aktivt för att stoppa mäns våld mot kvinnor. Utbilda människor från unga år om vad som är kärlek och vad som inte är det. Vad en sund realtion är och när man ska lämna. Vi måste också se, våga agera och stötta de som är utsatta. 
 
Vad kan man göra då? Ett första steg är ju att prata med personen och se den. Allt tror jag börjar där. Skänk en hundring till någon kvinnojour. Det viktigaste är nog att man gör något. 
 
Sen handlar det inte om, det kommer aldrig handla om, att slydda våra flickor och kvinnor. Det kommer alltid att handla om att utbilda våra pojkar och män.
 
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om detta, men just nu stannar jag där. Lär era pojkar hur man ska bete sig!
 
Hannah Winter-Hill on Twitter: "My mum got harassed online for putting this  post on Facebook today. She got harassed by women. Women with sons, in  particular. I suppose it could never be


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0