Vad är lycka?

Jag sög i mig lite sol i helgen, och då passar det så bra att lyssna på en sommarpratare på samma gång. Jag valde Persbrant. han har pratat vid flera tillfällen och i det avsnitt jag valde pratade han bland annat om lycka och mina tankar for iväg. Vad är lycka egentligen? Är det ett sinnestillstånd eller ett märke för vad man har fysiskt omkring sig? Behövs det ena för att man ska känna det andra? Hur känns lycka och vad skiljer lycka från glädje?

Jag har inte kommit fram till något färdigt svar ännu. Jag vet inte om jag nånsin gör det, men för mig är lycka och trygghet två och som ofta hänger ihop. Kan man vara lycklig och otrygg? Kan jag vara det?

Jag har tänkt en del och kommer nog tänka en del. Jag vet några tillfällen när jag känt lycka, inte känt mig lycklig, mer känt lycka. De två skiljer jag på. Att känna lycka kan vara kortvarigt, att vara lycklig är för mig att känna med sammanhängde lycka. Jag ska dela med mig av ett av de tillfällen jag känner lycka. Det är med Ala, strax efter en galopp i skogen med fartvinden i håret och pirr i magen. Då, där, i galoppen och en stund efter känner jag lycka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0