2015

Januari

Året började med att jag sålde Atle. Han hittade en egen Maggan som älskar honom högt. Minns det kändes både vemodigt och bra. Vi borrade efter eget vatten och hela huset skakade i någon dag.
Halkigt var det också is överallt och en bit in i januari kom snön. Barnen åkte pulka i stora backen, vi införde hjälmtvång för den är närmast lik en mindre slalombacke.


Februari

Det var du jag rosslade och hostade och hostade och hostade. Snön låg kvar och i mammas rabatt kikade snödroppar fram.


Jag galopperade bootsen ut och in i snön och var glad i hela kroppen. Vi målade om i barnens lekrum. Snön försvann och cyklarna kom fram.
Mars

Jag drattade av Ala, en sån där avtrillning som var bra för övermodet. Jag började rida för Anna igen och att det där hästlivet kan vara så kul. Vårsolen lyste mer och mer och vi var ute, ute och ute. Delar av vår sälg åkte ner med ett brak och vi fick kavla upp ärmarna och dra grenar och kubbar. Farmor som var på besök hade ju ett tåg att passa och vägen var liksom blockerad.


April

Våren klev fram på riktigt och tussilago och vitsippor var ett dagligt inslag. Det var också på långfredagen det läskiga hände. Jag är fortfarande så evigt tacksam att det blåste åt andra hållet. Patriks maskinhall och verkstad brann ner till grunden av en olyckshändelse. Nu står där en ny byggnad och stegen när man går hem från kvällsprommen ekar igen. Detta vill jag ALDRIG mer uppleva och vi klarade oss med ett strömavbrott. Så rädd har jag inte varit sen jag var barn.


Maj

Micke som anmält sig till Vasaloppet tränade och tränade och jag red och red. Bruksprov i sikte för vår del.
Barnen lekte mycket ute med grannarnas barn och nog hade de kul alltid. Kojbygge de luxe i skogen. Hammarslagen ekade och vi sponsrade med spik om och om igen. På skolan var det som alltid lite för mycket jobb, alltid så vid terminsslut.


Juni

Vi firade in sommarlovet med glasspartaj och bangolf och sen blev vanlig skola simskola. Jesper lärde sig simma lite säkrare. Jonathan var mest avundsjuk att han inte fick simma.
Stress på jobbet byttes mot sommarlov och nu kunde man sova lite längre på morgonen och sen ta morgonpromme i tofflor. Ala blev en piggponny som bara ville galoppa. Vi var nog redo för brukprov.


Juli

Sommarlov med allt vad det innebär, Mariebergsskogen, sommarstugan och rida.
Måla hus och klippa gräs, grilla och bada. Vi åkte till Hova och riddarveckan jag och barnen och sen legofestivalen hela familjen. Härligt lovliv!


Augusti

Micke fick lite semester och vi målade och tvättade det vita på huset. Det blir ju lite halt när man såpskurar huset och med en smäll kanade stegen med Micke på och i samma smäll gick benen i handleden av.
Ala drog på sig en hälta och bruksprovet blev inte av såklart! Vi hann dock med annat också, inte bara tråkigheter. Bad såklart, båt också. Lunedet med mormor och morfar och tre födelsedagar. Skolan startade och Jesper började tvåan och Jonathan blev bland de största barnen på förskolan.


September

Vardagslunk och brittsommar. Tänk att alltid sommaren tycks komma med skolstarten. Vi hann dock med en hel del på eftermiddagarna, svampturer, bad och utelekar. Ala ville inte bli bra från hältan och det blev veterinär och equiterapeut.


Oktober

Höstluft och jag provade att skritta igång Ala. Det gick inte, halt igen och vila igen. Löven gulnade och det var en varm oktober som jag minns.Vi hann med några turer i svampskogen och det är alltid treligt. Bra med ungar som gillar skogen.
Jag hann bli 44 år också, hur gick det till? Micke jobbade på, nu på Vänerbuss och jag och ungarna fixade och grejade hemma. Utetid är lyxtid i min värld. Jonathan levde för sin cykel och jodå, nu cyklade han allt på egen hand på stora cykeln.


November

November är en månad när jag går lite i ide. Det är mörkt och blött. Advent är dock en höjdpunkt, det gillar jag mycket. I år kändes dock som om det kom en vecka innan jag hade planerat, helt plötsligt var det bara första advent när hela jag tyckte att det var en vecka kvar. Vi fick några dagar med frost och sol. Bästa sortens väder.


December

Årets har slutat rätt bra. Micke och jag smet från allt och gungande ut på Åland hav, långt från mobil täckning och på en båt som knappt var halvfull. Hemma höll Eva och mormor och morfar ställningarna. tack för det, ni är guld värda. Micke har just fått ett nytt jobb. Jag är nöjd med mitt och stannar på skolan ett tag till. Ungarna fungerar bra, Jesper är otroligt duktig i matte och räknar i treans sista mattebok fast han bara är en tvåa. Läser och skriver på ett bra sätt också. Jonathan sköter sig också bra. Nyfikenheten för bokstäver och siffror är stor och han kommer då och då med långa rader av de bokstäver han kan skriva och undrar vad det står. Han kan lägga ihop mindre tal med hjälp av fingrarna och skriver sitt namn utan problem fast det är långt. Ala håller på att skrittas igång igen efter en lång tid av hälta, eller inte hälta men hon har inte varit helt ren. Saffran, ja han är mest som vanligt. Glad! Jag börjar bli sugen på en lillebror, men vi får se. Katterna är mest som vanligt. Ute när de vill och ibland när de inte vill. Trolla är mycket i stallet och jagar möss. Bra det, det är ju liksom delvis därför vi har dem. Livet rullar på i Wiviken och jag, jag finns här nästa år om du vill följa med.

Jag avslutar med en skön bild på Saffran som vet hur man tar helgerna med ro.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0