Vinterdrömmar

Vinterdrömmar

 

I tre långa månader 
ska jag trotsa kyla och snö, 
skruva broddar i isfyllda broddhål 
och snåla med halm och hö.

 

Jag ska rida på isiga vägar 
i pannlampans måttliga sken, 
med dubbla kalsonger och vantar 
och stelfrusna fingrar och ben.

 

Jag ska skotta gångar till stalldörr´n 
fast jag vet att de snart yr igen. 
Men jag ska jobba och slita och kämpa 
för jag vet vad som väntar mig se´n.

 

Efter tre månaders vinter 
och en tid av ljusnade vår, 
flera månaders värme och solsken, 
korta sommarda´r återstår.

 

Jag ska trava på lummiga stigar, 
galoppera på grönskande vall 
och njuta av ljuset och värmen 
som strömmar genom vårt stall.

 

Visst är vintrarna långa och kulna, 
men någonting har jag väl lärt;
att när sommaren kommer tillbaka 
så vet jag att det var det värt!!!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0