Rasistisk skit

Det finns få saker som gör mig så illa som rasistisk skit! I min värld finns människor och alla är lika mycket värda och jag hade turen att födas i ett land där de flesta har mat på bordet, kan somna tryggt i en säng, kan gå till jobb eller skola utan att vara rädda. Sätt dig för ett ögonblick in i motsatsen, ingen mat på bordet, ingen säng och på vad du nu sover kan du inte somna tryggt och en skola eller en arbetsplats där vad som helst kan hända, vad som helst! Det är för oss så otänkbart att vi inte ens kan föreställa oss det. Vi har det bra, vi är trygga. Från och med nu tänker jag stå upp för människor på ett sätt jag inte gjort innan. Dela rasistisk skit och jag tar bort dig från min vänlista. Prata rasistisk skit och jag kommer inte lyssna. Ta reda på innan du snackar!
 
Det närmar sig val och nu syns mer skit än någonsin, mer lögner än jag sett på länge delas och sväljs. KÄLLKRITIK! Kolla vad som är sant, det tar tre minuter att kolla upp hur det egentligen är. Googla, välj en källa som är säker, ett statligt verk eller likande. I min värld framstår man bara som korkad om man går på allt det som rasistiska männiksor sprider. Tro inte på all skit som står på internet. Jag har gjort en liten del av jobbet åt dig nedanför.
 
 
 
 
1. Av världens 67,7 miljoner människor som befinner sig på flykt i världen befinner sig 0,5 procent i Sverige.

Källa: UNHCR

0,5 procent! Det är inte så mycket det! Vi är förvisso ett ganska litet land, men vi är trygga, vi har det bra och vi är rätt glesbefolkade i jämförelse med andra länder.

 

 
 
 

2. Antalet asylsökande har sjunkit drastisk de senaste åren. År 2015 invandrade knappa 163 000 människor och siffran för 2016 är 29 000. I Sverige bor det 10 miljoner människor, de som flyr till oss är en bråkdel av vår befolkning.

Källa: Migrationsverket

Jag har inte räknat ut hur stor andel av befolkningen i Svrige som inte är av svenskt ursprung, för hur ska man kunna göra det? Vad är svenskt ursprung? Ska människor födda i Norge räknas som invandrare? Vad går gränsen? Jag vet inte, för jag anser att en människa är just det, en människa. Ursprung har inget med det att göra.

 

 

3. Det delas siffror hej vilt om vad man som asylsökade får i bidrag. Asylsökande får 71 kr per dag för ensamma vuxna i bidrag. Det blir ungefär 2000 kr i månaden, och det är för de som är berättigade den högsta ersättningen. Delar du hushåll med någon får du 19 kr per dag. Det ska räcka till mat, kläder, hygienartiklar och medicin. Om man är i starkt behov av något, vinterkläder, glasögon eller en barnvagn så får man ansöka om pengar till det, på ett språk man inte behärskar. Betänk också att de människor som flyr troligen bara har med sig de kläder de har på sig. Ingen prydligt packad resväska här inte.

När en asylsökande fått erbjudande om arbete eller arbete kan man ansöka om bostadsbidrag som då maximalt kan uppgå till 850 kr per månad för en familj. För att få bidraget krävs att migrationsverket inte har bostäder på orten och att anställningen är mer än tre månader.

Källa: Migrationsverket.

Undra vem som kan leva på 2000 kronor i månaden om boendet var klart? Prova och se! Sen kan vi prata asylsökande och bidrag! Prova och räkna ut bara vad man kostar varje dygn! Jag känner ingen som skulle klara sig på 71 kr om dagen. Jag skulle inte göra det!

 

 

4. Invandrarna tar inte våra jobb, om någon med svenska som modersmål blir ersatt av någon som inte kan språket så bra så kanske man borde vidareutbilda sig och bli lite bättre på det man gör eller vill göra.

Ingen källa på den, det är egna tankar.

 

 

5. Vuxna asylsökande har rätt till akut tandvård och akut vård eller vård som inte kan vänta till exempel om man är diabetiker och behöver insulin.

Källa: Migrationsverket

Nä, de har inte gratis sjukvård, de har inte gratis tandvård. De har gratis akutvård och om man upplevt ens i närheten av vad de upplevt och kommer från en plats där man inte kan lite på någon så kanske gratis tand- och sjukvård på ett språk man inte behärskar är värre än att vara utan den. Tänk bara att någon stoppar in en spruta i munnen på dig utan att du törs lita på vad den innehåller, eller skriver ut en burk med piller du inte har en aning om vad de gör med dig om du äter dem. 

Nä fy! Jag är rädd för var vi hamnar efter valet, riktigt rädd. Ska det bli ett Sverige där det är kallt året runt, där människor stänger sina dörrar, kikar över axeln. Tänk också ett ögonblick på vad vi inte hade haft med ett stängt Sverige. Idas sommarvisa som vi anser så svensk är tonsatt av Georg Riedel, invandrad från Tjeckoslovakien. Pizzan, kåldolmen, fetaosten, oliverna, persikorna kommer inte från Sverige. Men invandrare kommer ny spännande mat, nya traditioner och nya förhållningssätt. Öppna ögonen, här finns mycket nytt och roligt.

Tänk till när du röstar i höst, rösta med hjärtat, medmänskligheten och samvetet. Hur hade du velat ha det om det var omvänt?

 

 
 
 
Minns ni historien om flyktingarna som kom med buss och när de kom fram vägrade kliva av? Otacksamma skrevs det, missnöjda skrev det, boendet som erbjöds dög inte skrev det. Om man hade tagit sig tid att kolla upp det så skulle man fått läsa hur de hade transporterats många, långa timmar med buss utan att någon talat om för dem var de skulle. Med de bakgrund de hade var det säkert en stor källa till oror, kliva på en buss och bli ivägkörd. Jämför gärna med förintelsen, där var det tåg... Sen när de tillist kom fram var det mörkt och kallt, ingen visste var de hade kommot och de beordrades av bussen utan att veta vem eller vad som skulle möta dem i mörkret. Vet ni, jag hade heller inte klivit av! Om man googlar, då ser man att allt detta berodde på en rad missförstånd.
 
Här kan du läsa mer: https://www.expressen.se/nyheter/qs/flyktingarna-som-vagrade-ga-av-bussen--sa-gick-det-sen/
 
 
 
Den här historien har INGENTING med otacksamhet eller missnöje att göra. Det har med skrämda, rädda människor som flytt från ett helvete att göra. Människor som settt släktingar misshandlas, våldtas och dödas framför ögonen utan att kunna göra någonting åt det. Människor som hotats till livet. Vill du byta med dem? Inte? Då kanske du borde hjälpa dem istället. Behandla andra så som du själv skulle vilja bli behandlad! Det är inte svårare än så.
 
Sen en sista sak, ska vi snacka värdelösa utgifter så kan ju alla fotbollssupportrar stanna hemma. Undra vad en derbymatch med vita män som beter sig som små stridstuppar kostar? Jag har inte en aning och inte har jag någon trovärdig källa heller...
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0