Saft på rallarros

15 riktigt stora och kraftiga rallarrosblommor (knipsa av hela blom-toppen) eller ca 30 st mindre läggs i en hink eller stor kastrull
1,5 kg socker + 50 gram citronsyra + 1-2 ekologiska citroner tillsätts på blommorna.

Häll 2 liter varmt vatten på det hela och rör om tills sockret lösts upp. Det behöver inte vara hett vatten, det går även bra med kallt vatten men då måste man röra länge.

Låt stå svalt i 4-6 dygn, rör varje dag i blandningen.

Sila av och häll upp på väl rengjorda flaskor. Jag konserverar mina i ugn (80-90 grader i minst 15 minuter) för att hålla i rumstemperatur. Men man kan också förvara saften fryst. Annars håller saften ca 2-3 veckor i kylskåp.

Smaken är lite rabarberlik, eller som röda vinbär med en skvätt ros, sägs det. Jag tycker det stä,,er ganska bra, men rossmaken känner jag inte och jag tror att häften av citronsyran had räckt.
 
 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0