Världen är upp och ner

Det finaste ord jag vet måste vara medmänsklighet. Att vara med en annan människa. Bredvid liksom, inte följa, inte leda men bry sig om, lyssna på och värna om. Livet på vårt klot är just nu allt annat än medmänskligt. Bilden i massmedia på den lilla killen Alan som drunknade på flykt bär jag med mig och det knyter sig i magen när jag tänker på den. Man svär och klagar på tiggarna, man stänger gränser och talar illa om flyktingar. Jag är inte speciellt stolt över att vara människa just nu när världen är upp och ner, men banne mig, medmänsklig är i alla fall jag!

Bamses pappa Rune Andreasson sa något klokt! Jag tycker att det är mer än små bäckar nu jag... Det är nog dags att vi alla börjar tänka oss för lite nu.

Jag gillar dessutom.uttrycket "walk a mile in my shoes". Gör det, byt med dessa människor. Prova en dag i deras skor, sen kan vi snacka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0