Stampbrogatan 28

Jag bodde första delen av mitt liv på Stampbrogatan 28 i Kristinehamn. Ett bostadsområde med insatslägenheter. Vi bodde på fjärde våningen och hade en dörr med en björn på. Vaktmästaren hade en schäfer och saknade några fingrar, han var läskig. I grannhuset bodde en gammal dam med en chowchow som hette Ling-Ling. Hon bjöd alltid på mjölkchoklad. I hennes port trampade jag på en humla en gång.
 
Nedanför husen fanns en fors som det strömmade rejält i om våren. Det var för övrigt bland annat den som spolade bort gator i Kristinehamn för ett par månader sen. Vi hade en lagom pulkabacka nedanför vårt hus med en rutschkana i. Vid den slogs jag med livet som insats om en stenkula. Det minns jag väl, hade värsta taget om hennes hår.
 
Vid dessa hus finns också garagelängor där vi hade vår bil då. Min allra första mardröm som jag minns omfattar dem och en larv, en sån där lurvig fjärilslarv som brände sönder allt den kom i kontakt med. När vi skulle fly hade den bränt sönder däcken på vår bil. Jag minns just denna dröm så väl, minns känslan jag hade och den var inte angenäm.
 
I helgen hämtade vi ett soffbord där. Allt var så väldans litet, eller om det är jag som blivit stor.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0