Så länge jag lever

Man lär så länge man lever och förra hösten hittade jag några märkliga, rosa, orangea blommor, eller frökapslar snarare, när alla löven fallit av. Jag hade inte en susning om vad det var, men någon jag gillar löste det. Benved heter det. Är den sällsynt söderut lär den väl vara tämligen ovanlig här eller?
 
Wikipedia säger:

Benved (Euonymus europaeus) är en i Sverige ganska sällsynt förekommande växt i SkåneBlekingeHalland, södra Småland och på Öland och Gotland. Växten är vanlig i stora delar av Europa och förekommer sparsamt på sina håll i Nordamerika, men är inte ursprunglig där.

Dialektalt kallas växten på Gotland Bainvid. Andra namn är korsbär, alster och spelbom.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0